Bekijk ook:


Download

RSI informatiefolder


Waarschuw mee!

Andere buttons & promotiemateriaal?

De gebruikte materialen zijn rechtenvrij te gebruiken en kunnen naar eigen wens worden aangepast.

Wilt u andere bronbestanden gebruiken? Vraag deze dan aan via: info@rsi-alert.nl

De goede werkhouding


De juiste werkhouding achter uw laptop


Wat is een goede werkhouding achter uw laptop?


Wat is een goede werkhouding achter uw laptop? Veelvuldig laptop gebruik kan resulteren in RSI klachten die in het ergste geval niet overgaan. RSI klachten kun uw eenvoudig voorkomen door een goede werkhouding aan te nemen maar hoe neem uw deze aan?

1. Houd de juiste afstand tussen het scherm en uw gezicht

Afhankelijk van de grootte van het beeldscherm dient u ongeveer 50 tot 60 centimeter van uw beeldscherm af te zitten. Hoe groter het beeldscherm, hoe verder u hier vanaf moet zitten.

2. Stel de juiste kijkhoogte naar het scherm in

Het scherm moet recht voor u staan met een hoek van maximaal 45 graden ten opzichte van de onderkant. Werk uw op een laptop? Zonder laptopstandaard is uw hoofd waarschijnlijk naar beneden gericht om het beeldscherm te kunnen bekijken. Het is de bedoeling dat u voor u uit kijkt en zo het beeldscherm bekijkt. Gebruik daarom een laptopstandaard!

3. Houd een hoek aan van 90 graden voor armen en benen

Bij het werken achter een laptop betekent dit dat de bureaustoel op een hoogte moet staan om de benen in een hoek van negentig graden te zetten en het bureau moet zorgen dat de armen vanuit deze zelfde hoek het toetsenbord kunnen bedienen.

4. Zorg voor een ontspannen houding

Houd uw schouders ontspannen maar ga niet onderuitgezakt in uw bureaustoel zitten. Houd een rechte rug maar forceer het niet.

5. Neem veel korte pauzes

Zorg voor afwisseling door even wat pauze te nemen. Veel korte pauzes zijn beter dan een paar lange pauzes. Neem minimaal 15 minuten rust als u 2 uur achter een computer of laptop hebt gewerkt.

6. Houd uw voeten aan de grond

Voeten dienen plat op de grond geplaatst te worden. Laat ze niet hangen, maar zet ze ook niet te ver naar voren. Mocht uw dit nodig hebben dan kun uw een voetsteun gebruiken om de ideale hoek te creëren.

7. Vervang uw bureaustoel door een zitbal.

Uw lichaam gaat vanzelf de goede werkhouding corrigeren doordat u zelf balans moet zoeken.